Hur du klagar till din bredbandsleverantör

Vad kan du klaga på?

  • Kontrollera om uppenbara problem – är det något du kan fixa?
  • Ta kontakt med din leverantör
  • Skicka ett formellt klagomål
  • Kontakta ombudsmannen

När saker och ting går fel har vanligtvis Sveriges telekomnätverk din rygg. Reglerna håller leverantörer som erbjuder otillfredsställande tjänst i schack, säkerställer automatisk kompensation, rätten att byta bort om dina problem inte kan lösas och så vidare. Men tänk om du bara inte kan få glädje från din leverantör? Du måste klaga. Så här gör du det.

P.S Glöm inte att kolla vilket breband som är bäst i test innan du bestämmer dig för vilket som passar dig.

Vad kan du klaga på?

Faktureringsfrågor – Dessa har samlats upp massor tidigare, med vissa leverantörer böter för överladdningskunder. Om du har varit överladdad eller bara behöver förtydliga din räkning bör du kontakta din leverantör omedelbart.
Felaktig utrustning – Du äger inte den utrustning som levereras till dig av din bredbandsleverantör. I så fall är det deras ansvar att fixa och / eller ersätta det när saker går fel.
Långsamma bredbandshastigheter – När du registrerar dig för ett bredbandsavtal kommer du att lovas en viss genomsnittshastighet. Om det du får ligger betydligt under detta och din leverantör inte kan fixa det kan du lämna ditt kontrakt utan straff.
Anslutningsproblem – Om din router inte kan ansluta till internet är det dags att kontakta din leverantör. De flesta bredbandsleverantörer kommer att kunna berätta direkt om det finns ett känt fel i ditt område och hur lång tid det tar att fixa det. Om felet bara är på din linje kan du behöva boka en teknikavtale med din leverantör.
E-postproblem – De flesta leverantörer erbjuder en gratis e-postadress eller till och med några av dem med ditt paket. Om det här är problem med det, är de ansvariga för att fixa dem.
Kundtjänst – När du pratar med din leverantör kan du förvänta dig en viss servicenivå. Om den inte uppfyller denna standard har du rätt att klaga på den.

Kontrollera det finstilta i ditt kontrakt

Även om det är tråkigt är det nästan alltid en bra idé att bekanta dig något med ditt bredbandsavtal. På så sätt kan du vara medveten om vad din leverantörs skyldigheter gentemot dig – och du till det – faktiskt är.

Kontrollera om uppenbara problem – är det något du kan fixa?

Bara för att ditt internet slutar fungera, antar inte alltid att din leverantör har fel. Det är inte alltid så. Ibland kan något du har gjort eller gör påverka din anslutning, så det är bäst att anta det först innan du knarkar till ett telefonsamtal från en leverantör.

Det kan vara en kliché, men om din internetanslutning har tappat bort kan du försöka stänga av routern och slå på den igen. Det är det första din leverantör kommer att be dig att göra ändå, så du kan lika gärna ge det en gång innan du ringer. Det är också alltid värt att kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna till rätt platser eftersom detta är en annan enkel sak som kanske bara löser problemet. Detta är särskilt viktigt om du har fiber bredband.

Om din bredbandshastighet ligger långt under det som lovats eller vad du själv är van vid ska du försöka flytta din router och kontrollera dina inställningar innan du klagar. Om du till exempel är en mobiltelefon kan du försöka eliminera om det är telefonen eller din router genom att kontrollera hur väl andra enheter ansluter. Om du använder mobilt bredband så kan det vara en bra idé att prova bredbandshastigheten vid olika platser, då täckningen kan variera.

Ta kontakt med din leverantör

Ett formellt klagomål är aldrig vägen att initialt gå. Kontakta din bredbandsleverantör, förklara problemet och 99,9% av tiden din leverantör kommer att arbeta ganska hårt för att få det löst för dig. Och gå inte arg heller. Det hjälper aldrig. I stället, håll dig lugn och förklara klart vad problemet är. Detta hjälper kundtjänstgruppen att förstå din situation och hitta det bästa sättet att hjälpa dig.

Om du inte är en telefonuppringande person – vi kan relatera dit – kan du skicka e-post till dem eller kontakta de flesta leverantörer via sociala medier. Enligt vår erfarenhet är Twitter faktiskt det bästa stället att få din leverantörs uppmärksamhet om du kämpar på andra sätt. Den offentliga karaktären av Twitter-konversationer innebär att leverantörer har ett kraftfullt skäl att inte tyckas ha misslyckats dig på något sätt.

Förvara detaljerade register över konversationer

Kom ihåg att få namnet på personen du pratade med, när du pratade med dem och vad som sa. Spela dock inte in konversationen. Lagen säger att om du gör detta måste du begära tillåtelse från din leverantör och de har rätt att säga nej.

Be om skriftlig bekräftelse på ändringar i ditt kontrakt

Om ditt kontrakt är på väg att ändras på något sätt till följd av ditt problem eller klagomål, se till att din leverantör skickar alla information om eventuella skriftliga ändringar. Detta kommer att bli viktigt längre ner om det finns ytterligare problem.

Skicka ett formellt klagomål


Kom ihåg: Du kan endast lämna ett formellt klagomål om din leverantör har misslyckats eller fortsätter att misslyckas med att lösa problemet. Klagomål bör aldrig göras redan från början, utan du måste snarare ge din leverantör goda möjligheter att lösa problemet först. Du kan klagar till din leverantör formellt skriftligen via brev, e-post eller muntligt över hone och i vissa fall i realtid via livechatt.

Se till att ta med ditt kontonummer och dina kontaktuppgifter i ditt brev eller e-post när du klagar skriftligen. Hur lång tid det tar att få svar beror på vilken leverantör du är med och hur du bestämmer dig för att komma i kontakt med dem. De flesta leverantörer säger att de kommer att svara på e-postklagomål inom fem eller sju arbetsdagar och på brev inom tio arbetsdagar.

Kontakta ombudsmannen

Om du har ett fristående brev eller om din leverantör inte har behandlat ditt klagomål på tillfredsställande sätt efter åtta veckor kan du ta ditt klagomål till det som kallas ett alternativt tvistlösningssystem (ADR). Det finns två ADR-system som hanterar bredbandsklagomål, men du behöver bara kontakta det som din leverantör tillhör. Alla bredbandsleverantörer måste vara medlemmar i ett av dessa system.

Systemet för bedömning av kommunikation och internettjänster. Du kan lämna in en ansökan online.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *